Παιχνίδια και δραστηριότητες σχετικές με τα συναισθήματα για την τάξη ή το σπίτι

  • Εκτύπωση

Παντομίμα συναισθημάτων:Δίνουμε στα παιδιά καρτέλες που απεικονίζουν πρόσωπα με διαφορετικά συναισθήματα. Το κάθε ένα διαλέγει μία κάρτα ή μπορούμε έχοντάς τες γυρισμένες ανάποδα να διαλέγει το παιδί στην τύχη. Μπορούμε να έχουμε συζητήσει από πριν για τα συναισθήματα που απεικονίζονται. Το παιδί, έχοντας κρυφή την κάρτα του, την κοιτάει (π.χ την κάρτα ΦΟΒΙΣΜΕΝΟΣ) και εκφράζεται με το πρόσωπο ανάλογα. Η ομάδα προσπαθεί να βρει τι νιώθει. Συζητάμε για το πότε νιώθουμε φοβισμένοι, τι μας προκαλεί φόβο.

Το ζάρι των συναισθημάτων:Φτιάχνουμε ένα ζάρι με αποτυπωμένα συναισθήματα σε κάθε του πλευρά. Μπορούμε να φτιάξουμε και περισσότερα ζάρια, αν θέλουμε να παίξουμε και με πιο πολλά συναισθήματα ή να κάνουμε ομαδικό το παιχνίδι.Τα παιδιά είναι σε κύκλο και ο καθένας με τη σειρά του ρίχνει το ζάρι. Αναγνωρίζουν πρώτα το συναίσθημα  και έπειτα περιγράφουν ένα περιστατικό (πραγματικό ή φανταστικό) όπου ένιωσαν έτσι. Η ομάδα συζητάει γι' αυτό το συναίσθημα και προτείνει λύσεις ή και διαφορετικούς τρόπους συμπεριφοράς, είτε πρόκειται για συναίσθημα που προκάλεσε το ίδιο στον εαυτό του, είτε για συναίσθημα που προκάλεσε σε κάποιον άλλον/η. Π.χ. Έστω ότι το παιδί φέρνει με το ζάρι το συναίσθημα ΝΤΡΟΠΗ. Περιγράφει το γεγονός, π. χ. ένιωσα ντροπή όταν έσκισα τη ζωγραφιά του φίλου μου. Η ομάδα μπορεί να συζητήσει και να ρωτήσει γιατί το έκανες αυτό; Το ίδιο εξηγεί, π.χ. γιατί μου άρπαξε τον μαρκαδόρο που ζωγράφιζα και το ήθελε ταυτόχρονα και αυτός/ή. Η ομάδα προτείνει εναλλακτικούς τρόπους συμπεριφοράς, π.χ. τι θα μπορούσες να κάνεις αντί να του σκίσεις τη ζωγραφιά; Ο ίδιος και η ομάδα σκέφτονται και προτείνουν π.χ. να το πω στην κυρία ή να του πεις ότι θα το δώσεις σε λίγο. Πως λες να ένιωσε ο φίλος/ η σου που του έσκισες τη ζωγραφιά; ΣΤΕΝΑΧΩΡΗΜΕΝΟΣ. Εδώ εισάγουμε και τον όρο ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ: η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων.

Ταξινόμηση συναισθημάτων σε θετικά και αρνητικά: Δίνουμε στα παιδιά καρτέλες με αποτυπωμένα συναισθήματα και τους ζητάμε να τις ταξινομήσουν ανάλογα με το αν το συναίσθημα που απεικονίζουν είναι θετικό ή αρνητικό. Νικητής είναι όποιος ταξινομήσει σωστά τις περισσότερες καρτέλες. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί ατομικά ή ομαδικά.

Κύκλος με χρώματα και συναισθήματα: Τα παιδιά γράφουν σε έναν κύκλο διαιρεμένο στα 8 διάφορα συναισθήματα που τους δίνονται και χρωματίζουν το κάθε τμήμα του κύκλου ανάλογα με το συναίσθημα που περιέχει.

Μάσκες συναισθημάτων από πιάτα: Τα παιδιά ζωγραφίζουν σε χάρτινα πιάτα πρόσωπα με διάφορα συναισθήματα, στερεώνουν ένα λάστιχο σε κάθε πιάτο και φορούν τις μάσκες.

Ημερολόγιο συναισθημάτων: Γονιός και παιδί μπορεί να κρατούν ο καθένας το δικό του ημερολόγιο στο οποίο καταγράφουν συμβάντα που προκάλεσαν έντονα συναισθήματα. Πώς ένιωσα; Τι ήταν αυτό που με έκανε να αισθανθώ έτσι; Εξέφρασα το συναίσθημα μου; Με ποιον τρόπο; Μίλησα σε κανέναν για αυτό; Επίσης, μπορούν γονείς και παιδιά να ανταλλάσουν τις σκέψεις τους και αυτό να γίνεται αφορμή για συζήτηση.

Ζωγραφίζοντας τα συναισθήματα: Σε μια κόλλα λευκό χαρτί το παιδί μπορεί να ζωγραφίσει, επιλέγοντας ένα χρώμα για κάθε συναίσθημα, μια μορφή, κάτι αφηρημένο ή ό,τι επιθυμεί και στη συνέχεια να κατονομάσει το συναίσθημα.

Τα καπέλα των συναισθημάτων: Κατασκευάζουμε με τα παιδιά καπέλα και πάνω στερεώνουμε μια κάρτα που αναγράφει ένα συναίσθημα π.χ. χαρά. Το παιδί φοράει το καπέλο και πρέπει να κινηθεί και να εκφράσει με το πρόσωπο του το συναίσθημα αυτό.

Το αλφάβητο των συναισθημάτων: Πόσες διαφορετικές λέξεις μπορούμε να σκεφτούμε με τις οποίες εκφράζουμε τα συναισθήματα μας; Μπορούμε να βρούμε ένα συναίσθημα για κάθε γράμμα της αλφαβήτου;

Ακούγοντας τα συναισθήματα: Πώς νιώθω ακούγοντας διαφορετικά είδη μουσικής; Η ορχηστρική μουσική μπορεί να είναι μια καλή αφορμή να αναγνωρίσουμε συναισθήματα χωρίς να επηρεαζόμαστε από τις λέξεις.

Κολάζ-το βιβλίο των συναισθημάτων : Επιλέγουμε εικόνες προσώπων ή τοπίων, πίνακες, φωτογραφίες για να αποτυπώσουμε κάθε συναίσθημα και δημιουργούμε το βιβλίο των συναισθημάτων.

Το θερμόμετρο των συναισθημάτων: Μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα θερμόμετρο στο οποίο να τοποθετήσουμε σε διαβάθμιση τα βασικά συναισθήματα από τα αρνητικά (π.χ. θυμός, φόβος, λύπη) προς τα θετικά (χαρά, έκπληξη, ενθουσιασμός). Στο μεσημεριανό τραπέζι ή το βράδυ που μαζεύεται όλη η οικογένεια, μπορεί ο καθένας να μοιράζεται με τους υπόλοιπους ποιο συναίσθημα ταιριάζει στη μέρα του και για ποιο λόγο.

Ταινίες, βιβλία, παραμύθια: Όλα μπορούν να γίνουν αφορμή για να εξερευνήσουμε τα συναισθήματα, πώς τα αναγνωρίζουμε, τα ρυθμίζουμε και τα εκφράζουμε με κατάλληλο τρόπο.